سه شنبه 08 مهر ماه 1399
  نقش جهادسازندگي اصفهان در فتح خرمشهر  
 

هوالقادر

نقش جهاد سازندگي در فتح خر مشهر

چهل روز پس از پيروزي رزمندگان در عمليات فتح المبين ، در تاريخ 10/01/1361 جلسه اي با حضور مشترك فرماندهان ارتش و سپاه با هدف آزاد سازي خرمشهر تشكيل و به كليه يگان ها ابلاغ شد كه طي دو هفته به بازسازي يگانها و طرح ريزي عمليات اقدام كنند .

پس از 25 روز تلاش مستمر براي آماده سازي عمليات بيت المقدس ،سرانجام با آغاز ارديبهشت ماه سال 1361 آخرين جلسات قرارگاه ها و پايگاه ها براي بررسي مانور عمليات برگزار شد در همين جلسات بود كه مسئوليت پشتيباني عمليات بر عهده جهاد سازندگي قرار گرفت .

جهاد سازندگي كه از ابتداي جنگ ،مجاهدت و تلاش فراواني از خود نشان مي داد ،در اين عمليات نيز حضور گسترده و چشمگيري داشت و محور اصلي اقدامات مهندسي را بر عهده گرفت .

نيروهاي جهادگر از سراسر كشور به جبهه ها اعزام شدند و در اين قرار گاه ها آماده دفاع از اسلام و كشور اسلامي مان شدند در جدول ذيل صرفا به نحوه ساماندهي و جذب رزمندگان از سوي استان هاي مختلف كشور اشاره گرديده است

استان

اصفهان

بوشهر

تهران

خراسان

خوزستان

سمنان

فارس

مركز ي

تعداد نيرو

500/3

280

000/1

900

400

400

500/1

87

 

مجموع نيروها : 067/8 نفر مي باشد

پديدار شدن واحد مهندسي – رزمي در ميان عملكردهاي جنگي جهاد سازندگي به عنوان فعاليت مركزي و محوري و هماهنگي آن با نيروهايارتش و سپاه در امر مهندسي و ضرورت هماهنگي آنها با فرماندهي قراراگاه هاي سه گانه اين عمليات ،تركيبي جديد از سازمان مهندسي ايجاد كرد كه هدايت و فرماندهي قراراگاه در عمليات بيت المقدس به شرح زير بود :

مسئولان قرارگاه نصر ،فتح و قدس به اينگونه انتخاب شدند :

الف : قرارگاه نصر : برادر جزايري از جهاد سازندگي استان فارس برادر ليلي زاده از سپاه و سرگرد عميد از ارتش

ب: قرارگاه فتح سرگرد مهندس طيب شعباني از ارتش ،برادر لاله زار از جهاد سازندگي استان اصفهان و برادر ياسني از سپاه پاسداران

ج:قرارگاه قدس ،برادر سعيد از سپاه پاسداران ، برادر ساجدي از جهاد سازندگي خراسان و سرگرد باقري از ارتش جمهوري اسلامي

پس از آن جهاد سازندگي به فرماندهي شهيد محمد تقي رضوي و با همكاري نيروهاي ارتش و سپاه ،امكانات مورد نياز براي پيشبرد عمليات فراهم كرد .

 

 

 

 

تعداد دستگاه ماشين آلات

نام قرارگاه

جهاد

سپاه

ارتش

جمع دستگاه

قرار گاه فتح

45

22

18

85

قرارگاه نصر

27

18

3

48

قرارگاه قدس

23

22

14

59

جمع كل

95

62

35

192

 

نقش جهاد سازندگي استان اصفهان در فتح خرمشهر

از استان اصفهان دو يگان از شهر اصفهان و شهرستان نجف آباد در عمليات آزاد سازي خرمشهر حضور داشتند .

مسئوليت فعاليت هاي مهندسي – رزمي قرارگاه فتح ،از آب گرفتگي نورد اهواز تاايستگاه حسينيه به عهده برادران جهاد سازندگي استان اصفهان بود .

اين قرارگاه با دو گردان پشتيباني و مهندسي – رزمي از جهادگران شهرستان اصفهان و يك گردان مستقل از نيروهاي مهندسي – رزمي جهاد سازندگي شهرستان نجف آباد ،سه تيپ رزمي ،نجف اشرف ،كربلا و امام حسين (ع) را پيشتيباني مي كرد .

دو گردان پشتيباني و مهندسي – رزمي جهاد سازندگي استان اصفهان ،ابتدا به فرماندهي سرداران شهيد (( مهندس احمد دادخواه )) و ((حسين شركت )) و گردان پشتيباني و مهندسي رزمي جهاد نجف آباد به فرماندهي ((حاج احمد حجتي)) بود .

قرار گاه فتح نيز كه مسئوليت آن با برادر لاله زار بود مدتها پيش از عميات بيت المقدس در شمال شرقي رودخانه كارون استقرار يافته و استحكامات اين منطقه تا دارخوين و اهواز به دست جهادگران قرارگاه فتح انجام شد .

-          احداث خاكريز به طول 5 كيلو متر در جبهه جنوبي كرخه نور قبل از عمليات بيت المقدس توسط جهاد سازندگي شهرستان نجف آباد

-          احداث خاكريزهاي پراكنده در منطقه ميان رودكارون و جاده اهواز – خرمشهر

-          احداث خاكريز در منطقه انرژي اتمي

-          احداث خاكريز پراكنده در شرق جاده اهواز – خرمشهر

-          احداث خاكريز به مسافت 40 كيلومتر به موازات جاده اهواز – خرمشهر

-          احداث خاكريز عمود بر جاده اهواز – خرمشهر

هنگامي كه نيروهاي رزمي تيپ خط شكن نجف اشرف سپاه به منطقه عملياتي جاده اهواز خرمشهر رسيدند و با پيروزي در جاده مستقر شدند واحدهايي از مهندسي رزمي جنگ جهاد استان اصفهان به طرف ايستگاه گرمدشت پيشروي نمود و در آن منطقه براي پيشروي نيروهاي رزمنده اقدام به ساخت خاكريز كرد .

ساخت خاكريز در ساعت 12 شب در فاصله 500متري از دشمن آغاز شد .

براي ساخت اين خاكريز علاوه بر چند نفر مجروح ،جهادگران مهران ربيعي – محمد ذاكري و امامعلي رضائيان به شهادت رسيدند .

-          احداث خاكريز   در شمال غربي جاده اهواز – خرمشهر

پس از گذشت سه روز از مرحله ي اول عمليات خاكريزي به طول 2 كيلومتر در فاصله ي تقريبي 1500 متري شمال غربي جاده اهواز – خرمشهر در محدوده آب گرفتگي و جاده ايستگاه حسينيه به سمت دژمرزي ساخته شد كه اولين موضع پدافندي رزمندگان اسلام در زمان آغاز مرحله دوم عمليات بود .

احداث خاكريز بيش از 17 كيلومتر در حاشيه جاده ايستگاه حسينيه كه از اين ايستگاه به سمت دژمرزي امتداد داشت و تقريبا عمود بر جاده اهواز – خرمشهر بود اين خاكريز در شب هفدهم ارديبهشت ماه 1361 و با فرماندهي جهادگر مهندس احمد دادخواه  ساخته شد ساخت اين خاكريز بسيار مهم بود خصوصا كه آتش بسيار سنگين زرهي و توپ هاي 106 ميلي متري ارتش دشمن ساخت خاكريز را كند مي كرد در چنين وضعيتي شهيد احمد دادخواه به همراه يكي ديگر از جهادگران ايثارگر با گلوله مستقيم تانك زرهي دشمن به فيض شهادت نائل آمد .

همچنين در مرحله دوم عمليات احداث جاده سردار شهيد ((حسين شركت )) قابل ذكر ميباشد اين جاده كه از منطقه دارخوين تا جاده اهواز – خرمشهر امتداد داشت ابتدا به صورت معبر و جاده عملياتي بوداما پس آنكه پل نظامي (شناور ) در منطقه دارخوين برروي رودخانه كارون نصب شد ترميم و تكميل جاده اي در سمت غرب رودخانه ضروري به نظر ميرسيد به سبب نيمه با تلاقي بودن منطقه مذكور ،سطح جاده مرتب دچار مشكل مي شد.

جهادگران پس از اجراي مرحله اول عمليات ،اقدام به شن ريزي جاده نمودند در مقابل جاده شهيد شركت برروي رودخانه كارون پل دوبه اي كه از ابتكارات شهيد مصطفي هزار دستان بود طراحي و مورد بهره برداري قرار گرفت .آن جاده به همراه اين پل در ساير عمليات نيز همچون رمضان ،خيبر ،كربلاي 4 و 5 و الفجر 8 نقش كليدي داشت جاده مذكور ميانبري بود بين جاده ي اهواز – آبادان و اهواز – خرمشهر .

پيش از عمليات بيت المقدس پل بشكه اي توسط گردان مهندسي – رزمي جهاد سازندگي با ظرفيت عبور يك آمبولانس و حداكثر تحمل 2 تن وزن بر روي رودخانه بهمن شير ساخت شده بود . نيروهاي بعثي براي تخريب اين پل چند دوبه ي شناور از بندر خرمشهر در مسير رودخانه روانه كردند و متاسفانه توانستند به هدفشان برسنداما شهيد هزار دستان پيشنهاد كرداز همان دوبه هاي رژيم عراق براي ساخت پل دوبه اي استفاده شود .

بدين ترتيب براي نخستين بار اين نوع پل به ابتكار و همت شهيد هزار دستان و تعدادديگري ازجهادگران تهيه و مونتاژ شد كه ظرفيت اين پل از 2 تن به 200 تن رسيد و نيز پلي بر روي رودخانه كارون در زمان عمليات بيت المقدس نيز ساخته شد كه روبرو جاده شهيد شركت در منطقه دارخوين بود در اين عمليات براي نخستين بار از پل هاي شناور (يونوليتي ) استفاده شد جهاد سازندگي استان اصفهان توانست براي عمليات روزانه 10 الي 15 دستگاه كمپرسي به جبهه ها اعزام كند .

همچنين با اعزام روزانه 100 تن يخ به قرارگاه فتح آب آشاميدني مورد نياز رزمندگان و ايثارگران جبهه ها را تامين مي كردند .

جهاد سازندگي استان اصفهان نيز در شهرستان گلپايگان – كه يكي از بهترين مراكز توليد شير سطح استان اصفهان است مركزي به نام ((ستاد جمع آوري شير ))راه اندازي نمود چندين كاميون سردخانه دار با اين مركز همكاري مي كرد كه شير و لبنيات تازه و نوشيدني را به سرعت به جبهه ارسال نمايد همچنين روزانه يك كاميون گوشت از استان اصفهان به جبهه ارسال مي شد .

در دانشگاه اصفهان خياط خانه اي تجهيزشد مواد اوليه و پارچه هاي مورد استفاده اين مركز به واسطه قرار دادهاي منعقد شده بين جهاد سازندگي و كارخانه توليدكننده پارچه تامين ميگرديد در اين كارگاه خياطي افراد زيادي از جمله مادران خواهران و فرزندان شهداو ايثارگران فعاليت داشتند

تجهيز و راه اندازي كارگاه خياطي نيز در شهر اصفهان توسط استانداري تاسيس و راه اندازي شد كه بعدها نيز تحت پوشش ستاد پشتيباني جنگ جهادسازندگي استان اصفهان به فعاليت خود ادامه داد .

 

 

 

ورود |عضويت
  كاربران بر خط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 1
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 1

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 34313
Visitors بازديد هاي امروز: 15
Visitors بازديد هاي ديروز: 43

فعال در اين زمان كاربران فعال:
  درگاه اتصال  
 
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا